Garn O rama

10 Mar

Jeg elsker garn. Jeg tar ofte meg selv i å dagdrømme om garn. Min drømmejobb hadde vært å være garntester, men det er vel ikke en ordentlig jobb, eller profesjonell hekler/strikker, og det er vel heller ingen egentlig jobb. Jeg elsker å gå i garnbutikker og kjenne på forskjellig garn, finne fine fargekombinasjoner, og bruke (altfor) mange penger sånn at jeg kan ta med meg en haug med nøster hjem.

Jonas og Frank utenfor Purl i Soho

Frank og Jonas utenfor Purl i Soho, kjempeglade for å være på tur til garnbutikk...

I september 2008 var jeg i USA på ferie. Det er litt flaut å si det, men garnbutikkene var definitivt noen av turens høydepunkt. Og der er til og med garnbutikkene større. I New York var jeg innom Purl, en garnbutikk i Soho, et par ganger. Purl er ikke en veldig stor butikk, men de har dyttet garn inn i hver ledige krik, fra gulv til tak. De har et utrolig stort utvalg, og er definitivt verdt et besøk. Hos Purl kjøpte jeg garn fra Manos del Uruguay, jeg kjøpte Handspun Semi Solids som er et håndspunnet ullgarn. Det har varierende tykkelse, som jo er naturlig når det er spunnet for hånd, og det gir en fin effekt i hekletøyet. Jeg kjøpte fire forskjellige blåfarger og et sjøgrønt nøste.  Jeg skal skrive og legge ut bilder av hva dette garnet har blitt til en annen gang.

En annen utrolig flott garnbutikk jeg besøkte var Imagiknit i San Francisco. Butikken lå rett rundt hjørne for der vi bodde, så jeg var innom der flere ganger. Også her har de garn overalt, og dette er en stor butikk,  sikkert over 70 kvadrat. Her kjøpte jeg garn fra Blue sky alpacas. Blue sky alpacas har utrolig mye nydelig garn, og jeg falt pladask for Alpaca Silk, et fantastisk mykt og herlig garn av 50-50 silke og alpakka. Silken gjør at det er blankt og skinner litt, mens alpakkaen gjør det litt fluffy og «hårete». Jeg kjøpte to nøster i grått, tre i mørkeblått, og et turkis og et lime. Ingen av disse har blitt til noe enda. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dem. Jeg tror nesten at jeg synes de er litt for fine til å brukes opp. Jeg har lyst til å lage noe fint som jeg kommer til å bruke, men jeg vet ikke hva…

Legg igjen en kommentar

