Vårtegn og lerkefot :: Signs of spring and larksfoot

16 Mar

babyteppe med lerkefotmasker

Jeg begynte på et nytt babyteppe i helgen. Det er i mine favorittfarger, grønt og rosa. Egentlig ville jeg ha det i bare grønt, men jeg fant ikke den siste grønfargen jeg ville ha. Så da ble det rosa, og jeg elsker den fargen. Jeg synes at rosa og grønt er en utrolig fin fargekombinasjon, det er så friskt og vårlig. Dessuten kalles dette mønsteret for larks foot på engelsk, og det er jo også et vårtegn når lerka kommer tilbake til Norge.

nærbilde av lerkefotmønster

Jeg så dette mønsteret på et bilde for en stund siden, men har ikke klart å finne noen forklaring på hvordan man lager det. Jeg synes mønsteret er så fint, så jeg hadde lyst til å lage det selvom jeg ikke hadde oppskrift. Så etter litt kløning kom jeg frem til hvordan man gjør det. Det er et veldig enkelt mønster, men på det bildet jeg har sett vises ikke begynnelsen, og det brukte jeg litt tid på å finne ut av. Men jeg fikk det til! Jeg har heklet det i Tynn alpakka fra Du Store Alpakka. Det kommer til å bli ca. 1×1 meter.

Teppet  er en gave til en venninne som er gravid, men bare hvis hun får en jente. Blir det en gutt lager jeg et til, i andre farger. Jeg er ikke så opptatt av at gutter må ha blått og jenter rosa, men jeg synes at rosa blir litt for jentet til en gutt.

vårfarger

Jeg skal ta å skrive ned mønsteret og legge det ut når jeg er ferdig med teppet. Så alle kan få glede av dette enkle og kjempefine mønsteret.

I started a new baby blanket this weekend. It’s in my favorite colours, green and pink. I really wanted it in just green, but I couldn’t decide on the third shade of green. So pink it was, and I just love that coulor. I think pink and green is a gourguess colour combination, it’s so fresh and remindes me of spring. And besides this stitch is called larksfoot, and when the lark returns to Norway it is a definite sign of spring.

I saw this stitch in a picture some time ago, but I haven’t been able to find any instructions as to how they are made. But I really like this stitch, and I wanted to make it even though I didn’t have a pattern. After a bit of trail and error, I finally got it. The yarn is thin alpaca from Du Store Alpakka, and the finished size wil be about 1×1 meter.

When I finish the blanket, I will write down the pattern and publish it here. So everyone can enjoy this beautiful and easy stitch.

4 kommentar to “Vårtegn og lerkefot :: Signs of spring and larksfoot”

  1. HildeC 19.03.09 kl. 18:39 #

    Så herlige farger! Jeg er enig i at de minner veldig om vår🙂

  2. Mari H 20.03.09 kl. 12:21 #

    Så flink du er, Marte! Imponerende🙂

    • marte 21.03.09 kl. 11:14 #

      Tusen takk!

  3. Gravid venninne 22.03.09 kl. 19:35 #

    Ja, så kjempefin blogg! OG så mange fine ting! Jonas er også fin i genseren sin.

    Jeg er lei meg for at det ikke blir jente….

Legg igjen en kommentar

