Spinning og litt strikking

23 Jan
selvspunnet garn

selvspunnet garn

De første ukene etter at jeg fikk rokken min var jeg veldig effektiv, og spant ganske mange hundre meter. Her er bilder av garnet jeg har farget og spunnet. Det blå og orange/rosa er farget før spinning, mens det hvite/grågrønne er farget etter spinning. Det hvite/grågrønne er det første garnet jeg spant og farget, og både spinningen og fargingen er litt så som så, men det var jo første forsøk. Garnet er litt ujevnt spunnet, og jeg lurer på om jeg skal farge det på nytt.

Alle disse hespene er spunnet av corridaleull. Det er en enkel ull å spinne av, med lange fibre som tvinnes enkelt.  Hvert hespe er på ca. 100g, det er to-trådsgarn. Det orange/rosa er spunnet tynt, og ser bra ut strikket på pinne nr. 3.5. Jeg kommet tilbake til hva jeg strikker med det. Til det blå må jeg nok opp i 4.5 på pinnene, men jeg har ikke funnet et prosjekt til det enda.

sokker, votter og lue til baby

En kollega skal bli pappa til ei jente i løpet av februar, og jeg følte det var på sin plass med en liten gave. Jeg fant frem noe restegarn i tynn alpakka (enten Drops eller Du store alpakka). Fordi jeg ikke hadde så mye i hver farge bestemte jeg meg for å lage noen små ting. Så i løpet av helgen ble det sokker, votter og lue.

Luen er en av de enkleste, og fineste, babyluene jeg vet; Gros djevellue. Vottene er basert på denne oppskriften på Ravelry (du må være medlem for å se mønsteret), jeg la opp to masker mindre, og strikket vrangbord, ellers er de helt like. Sokkene er laget fritt etter fantasien. Jeg la opp 30 masker, strikket 15 pinner vrangbord, formet hælen, og strikket 20 runder på foten, med vrangbord over vristen, også felte jeg av over fem-seks pinner. Unnskyld fargen på bildene…

Legg igjen en kommentar

